Im Dorothea Erxleben Lernzentrum wird Lehrforschung insbesondere im Bereich der Digitalisierung und der interprofessionellen Lehre betrieben. Im folgenden finden Sie eine Auswahl unserer Publikationen der letzten Jahre. 

Publikationen

Educational Concepts of Digital Competence Development for Older Adults—A Scoping Review 
Schirmer M, Dalko K, Stoevesandt D, Paulicke D, Jahn P,
Int. J. Environ. Res. Public Health 2023, 20, 6269. https://doi.org/10.3390/ijerph20136269


„Dass man mal sieht, wie es eigentlich sein sollte.“ Konzeption, Pilotierung und Evaluation eines interprofessionellen rehabilitationsbezogenen Moduls für die Medizin, Pflege und Physiotherapie
Retznik L, Haucke E, Schmidt E, Mau W
Rehabilitation 2023; 62:1-12. https://DOI.org/10.1055/a-1930-5782


Lippitsch A, Steglich J, Ludwig C, Kellner J, Hempel L, Stoevesandt D, Thews O
Development and evaluation of a software system for medical students to teach and practice anamnestic interviews with virtual patient avatars
Comput. Methods Programs Biomed. 244: 107964 (2023)
doi: 10.1016/j.cmpb.2023.107964


Der Einsatz des DFree-Ultraschallsensors für ein ausgewogenes Blasenmanagement Schönburg S, Hofstetter S, Buhtz C, Paulicke D, Stoevesandt D, Jahn P, Schwarz K, Gakis G.
Aktuelle Urol. 2023 Dec;54(6):457-463. doi: 10.1055/a-2107-8947. Epub 2023 Sep 11. 

Einsatz von Simulationspersonen zur Prüfung von Handlungskompetenz im Bereich der Kinderschutzmedizin im Dritten Abschnitt der Ärztlichen Prüfung
Steglich J, Hempel L,  Jaspers S, Stoevesandt D,  Weber M, Kunze C,  Weihrauch-Blüher S, Kühnöl C,
Woydt L Monatsschrift Kinderheilkunde 2022 
doi.org/10.1007/s00112-022-01674-7


Dfree ultrasonic sensor in supporting quality of life and patient satisfaction with bladder dysfunction 
Hofstetter S, Zilezinski M, Wolf A, Behr D, Paulicke D, Stoevesandt D, Schwarz K,
Schönburg S, Jahn P   
Int J Urol Nurs. 2022;1–8. doi.org/10.1111/ijun.12334


Empowerment for the Digital Transformation: Results of a Structured Blended-Learning On-the-Job Training for Practicing Physicians in Germany   
Bosch J, Ludwig C, Fluch-Niebuhr J, Stoevesandt D   
Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 12991.
doi.org/10.3390/ijerph192012991


Digitalisierung in der Medizin - Ein Curriculum für die ärztliche Weiterbildung an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Bosch, J. ; Ludwig , C. ; Niebuhr  , J.; Haucke, E.  ; Schwarz, K.  ; Prondzinsky , R. ; Stoevesandt, D.; Gekle , M. Ärzteblatt Sachsen-Anhalt 33 (2022) 7/8, p 20-25


Simulation im Wahlfach Rechtsmedizin im Dritten Abschnitt der Ärztlichen Prüfung
Dietrich Stoevesandt,  Lina Woydt, Jonas Steglich, Rüdiger Lessig, Mathias Rudzki, Axel Schlitt,  Marko Weber Rechtsmedizin 2022, 
doi.org/10.1007/s00194-022-00586-w


CoRad-19 - Modular Digital Teaching during the SARS-CoV-2 Pandemic.
Andreas Stefan Brendlin, Isabel Molwitz, Thekla Helene Oechtering, Jörg Barkhausen, Alex Frydrychowicz, Tanja Sulkowski, Maren Friederike Balks, Michael Buchholz, Stefan Lohwasser, Martin Völker, Olaf Goldschmidt, Anja Johenning, Sabine Schlender, Christian Paulus, Gerald Antoch, Sabine Dettmer, Bettina Baeßler, David Maintz, Daniel Pinto Dos Santos, Thomas J Vogl, Elke Hattingen, Dietrich Stoevesandt, Sebastian Reinartz, Corinna Storz, Katharina Müller-Peltzer, Fabian Bamberg, Fabian Rengier, Meike Weis, Anne Frisch, Nienke Lynn Hansen, Manuel Kolb, Michael Maurer, Konstantin Nikolaou, Saif Afat, Ahmed E Othman
Rofo 2022 Apr 19. doi.org/10.1055/a-1752-0624


Prevalence and predictive factors for depressive symptoms among medical students in Germany - a cross-sectional study
Lilith Pukas, Nadja Rabkow, Lea Keuch, Emilia Ehring, Stephan Fuchs, Dietrich Stoevesandt, Alexandra Sapalidis, Angelina Pelzer, Carolin Rehnisch, Stefan Watzke
GMS J Med Educ. 2022 Feb 15;39(1):Doc13.
doi.org/10.3205/zma001534. eCollection 2022.


COVID-19: Development and implementation of a video-conference-based educational concept to improve the hygiene skills of health and nursing professionals in the Republic of Kosovo.
Macht L, Worlitzsch D, Braijoshri N, Bequiri P, Zudock J, Zilezinski M, Stoevesandt D, Smith J, Hofstetter S
GMS Hyg Infect Control. 2022 Jun 3;17:Doc09.
doi.org/10.3205/dgkh000412. eCollection 2022.

Leichenfund – Lehrmodul in der virtuellen Realität
Siol, A. F., Peter, L.-M., Richter, C., Lessig, R., Junghänel, M., Stoevesandt, D.
Ärzteblatt Sachsen-Anhalt 32 (2021) 1/2, p 41-45


Telephone-based communication training in the era of COVID-19.
Ludwig C, Stoevesandt D, Ludwig C, Fritsche V.
GMS J Med Educ.2021;38(1):Doc20. Doi.org/10.3205/zma001416


Asking future doctors: what support options do medical students want to cope with medical school?
E. Ehring,  T. Frese, S. Fuchs, K. Dudo, L. Pukas, D. Stoevesandt, S. Watzke
Journal of Public Health: From Theory to Practice (2021) doi.org/10.1007/s10389-020-01421-w


Akzeptanz und Wissenstransfer in einem Patienteninformationsgespräch vor MRT-Untersuchungen – Vergleich von humanoidem Roboter und Tablet-Computer: eine randomisiert-kontrollierte Studie
D. Stoevesandt , P. Jahn, S. Watzke, W. A. Wohlgemuth, D. Behr, C. Buhtz, I. Faber, S. Enger, K. Schwarz, R. Brill
Rofo. 2021 Jun 10. English, German. doi.org/10.1055/a-1382-8482. Epub ahead of print. PMID: 34111898.


Analysis of 30 anaesthesia-related deaths in Germany between 2006 and 2015: An analysis of a closed claims database.
Koppenberg J, Stoevesandt D, Watzke S, Schwappach D, Bucher M.
Eur J Anaesthesiol. 2021 Aug 16. doi.org/10.1097/EJA.0000000000001586.

Tablet-supported biography work for elderly in nursing homes: An interview study with nursing staff
Christian Buhtz, Denny Paulicke, Mary Wolf, Sebastian Hofstetter & Karsten Schwarz
HeilberufeScience (2020) doi.org/10.1007/s16024-020-00343-7


Interactive patient education via an audience response system in cardiac rehabilitation.
Stoevesandt D, Weber A, Wienke A, Bethge S, Heinze V, Kowoll S, Schlitt A. 
SAGE Open Med. 2020 Aug 25;8:2050312120942118.


„Hallesche OP-Wochen : Wie ein Lehrformat das Interesse von Medizinstudierenden an der Chirurgie weckt“
Haucke E, Clever K. Watzke S, Schubert J, Stoevesandt D, Ludwig C, Plößl S, Plontke SK
Der Chirurg Juli 2020


Current trends in training of external post-mortem examinations for medical students: Is a real corpse still required?
Richter C., Hoyer S., Lessig R., Stoevesandt D., Heide S.
June 2020 Rechtsmedizin


Use of simulation patients in the third section of the medical examination
Fritsche V, Siol A, Schnabel K, Bauer D, Schubert J, Stoevesandt D. 
GMS J Med Educ. 2020 Dec 3;37(7):Doc90. Doi.org/10.3205/zma001383


Application of telepresence systems in teaching - transfer of an interprofessional teaching module on digital aided communication into the block training "internal medicine" during the Covid-19 pandemic.
Haucke E, Walldorf J, Ludwig C, Buhtz C, Stoevesandt D, Clever K.
GMS J Med Educ. 2020 Dec 3;37(7):Doc84. doi.org/10.3205/zma001377.

Receptiveness Of GPs In The South Of Saxony-Anhalt, Germany To Obtaining Training On Technical Assistance Systems For Caregiving: A Cross-Sectional Study.
Buhtz C, Paulicke D, Schwarz K, Jahn P, Stoevesandt D, Frese T. 
Clin Interv Aging. 2019 Sep 17;14:1649-1656. doi: 10.2147/CIA.S218367.


Technikweiterbildungen für pflegende Angehörige – Bildungs- und Beratungskonzepte zu assistiven Technologien für pflegende Angehörige von Menschen mit Demenz
Paulicke D, Buhtz ., Meyer ., Schwarz K, Stoevesandt D, Jahn P
September 2019PADUA 14(4):255-264 DOI: 10.1024/1861-6186/a000511

Robotic systems for care at home: A scoping review.
Buhtz C, Paulicke D, Hirt J, Schwarz K, Stoevesandt D, Meyer G, Jahn P.
Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2018 Nov;137-138:1-8. doi: 10.1016/j.zefq.2018.09.003. Epub 2018 Nov 9.


Objective structured clinical examination "Death Certificate" station - Computer-based versus conventional exam format.
Biolik A, Heide S, Lessig R, Hachmann V, Stoevesandt D, Kellner J, Jäschke C, Watzke S.
J Forensic Leg Med. 2018 Feb 10;55:33-38. doi: 10.1016/j.jflm.2018.02.010
PMID: 29459096

Interkulturelle Kompetenz in den Gesundheitsberufen: Konzept einer interprofessionellen Lernstation im Projekt „GReTL 2.0“ Gesundheitsberufe im reflexiven und transformativen Lernen (Abstract).
Luderer C, Stoevesandt D, Haucke E, Harth J, Ludwig C.
HBScience 2017;8[Suppl 1]:8–19.


Die Interprofessionelle Lernstation "Validierende Kommunikation mit Menschen mit Demenz" im Projekt »GReTL 2.0« Gesundheitsberufe im reflexiven und transformativen Lernen.
Luderer C, Stoevesandt D, Haucke E, Harth J. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA) und des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ).
Münster, 20.-23.09.2017. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2017. Doc223. DOI: 10.3205/17gma223, URN: urn:nbn:de:0183-17gma2231. frei verfügbar unter http://www.egms.de/en/meetings/gma2017/17gma223.shtml


I’m just the fotographer. What else? – How to communicate diagnostic results in nuclear medicine
Karger A; Stoevesandt D
Der Nuklearmediziner 2017; 40(04): 281 – 284; DOI: 10.1055/s-0043-111357


Measuring attitudes towards interprofessional learning. Testing two German versions of the tool "Readiness for Interprofessional Learning Scale" on interprofessional students of health and nursing sciences and of human medicine.
Luderer C, Donat M, Baum U, Kirsten A, Jahn P, Stoevesandt D.
GMS J Med Educ. 2017 Aug 15;34(3):Doc33. doi: 10.3205/zma001110. eCollection 2017.


Establishment of two forensic medicine OSCE stations on the subject of external post-mortem examination.
Heide S, Lessig R, Hachmann V, Stiller D, Rönsch M, Stoevesandt D, Biolik A, Watzke S, Kellner J.
Int J Legal Med. 2017 Jun 21. doi: 10.1007/s00414-017-1630-6. [Epub ahead of print] PMID: 28634679

Etablierung der Station „Leichenschau“ in SkillsLab und E-Learning
Heide S., Lessig R., Diers V., Rönsch M., Stoevesandt D.
Rechtsmedizin 2016 Rechtsmedizin 26 (2): 90-96


Three-dimensional virtual simulation and evaluation of the femoroacetabular impingement based on "black bone" MRA.
Radetzki F, Saul B, Hagel A, Mendel T, Döring T, Delank KS, Wohlrab D, Stoevesandt D.
Arch Orthop Trauma Surg. 2015 May;135(5):667-71.

 

Miteinander statt nebeneinander Im Fokus: interprofessionelles Lernen im Skills-Lab
Luderer C, Stoevesandt D, Jahn P, Ludwig C.
Pflege Z. 2014 Aug;67(8):474-7.


Imaging in anatomy: a comparison of imaging techniques in embalmed human cadavers.
Schramek GG, Stoevesandt D, Reising A, Kielstein JT, Hiss M, Kielstein H.
BMC Med Educ. 2013 Oct 25;13:143.


Is the Internet a useful and relevant source for health and health care information retrieval for German cardiothoracic patients? First results from a prospective survey among 255 patients at a German cardiothoracic surgical clinic.
Stoevesandt D, Diez C. 
J Cardiothorac Surg. 2006 Oct 21;1:36.